صلوات

وبلاگی در مورد آموزه های اسلام

وبلاگی در مورد آموزه های اسلام

طبقه بندی موضوعی

قرآن کریم در مورد ارتباط با والدین می‌فرماید:

فَلا تَقُلْ لَهُما اُفٍّ وَ لا تَنْهَرْ هُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کریماً. [سوره اسراء، آیه23]

به آن دو، اُف نگو، و بر آنها فریاد مزن، و گفتار لطیف و سنجیده و با نرمی و بزرگوارانه بگو.

جدای از مواردی که در قرآن کریم توصیه به احترام و احسان والدین کرده این آیه از توصیه‌های مهم نسبت به والدین است که می فرماید حق نداری در حد «اُف» هم به آنها چیزی بگوئی.

امام صادق علیه السلام در مورد این آیه می فرمایند:

لَوْ عَلِمَ اللَّهُ شَیْئاً أَدْنَى مِنْ أُفٍّ لَنَهَى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى وَالِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِمَا.

اگر چیزی کمتر از اُف وجود داشت، خداوند حتماً از آن نهی می‌کرد و این، حدّاقل مخالفت و بی‌احترامی نسبت به پدر و مادر است و یک نمونه از آن، نگاه تند و غضب آلود به پدر و مادر است.

بنابراین باید بگوییم که رعایت احترام پدر و مادر، هیچگونه حدّ و مرزی نمی‌شناسد و باید در تمامی ابعاد رفتاری و اخلاقی خود، نهایت تواضع را در پیش آنها داشته باشیم.


اللّهم صَلّ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

سلام
من توی همچین موقعیتی قرار گرفتم
آیات قرآن و سخن امام صادق، تمام اینها کاملا درست هستند
امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا
زمانی میرسه که یک انسان باید برای زندگی و آینده خودش تصمیم بگیره
زمانی میرسه که یک انسان کاملا به حد بلوغ رسیده و قدرت تشخیص درست از نادرست رو داره
زمانی میرسه که یک انسان میبینه آزادی، قدرت تصمیم گیری، استقلال فردی، آینده و ... داره زیر سوال میره
و خیلی زمانهای دیگه که هرکسی ممکنه توی اون موقعیت قرار بگیره
وقتی میبینی حرف پدر یا مادر و یا هر دوشون نادرسته و داره عمرتو ازت میگیره و آیندتو خراب میکنه
و با تمام احترامی که براشون قائل هستی باز هم به طرق مختلف قصد دارن نظر خودشونو تحمیل کنن
باید کاری رو که با تمام وجود میدونی درسته انجام بدی
حتی اگه با این کار باعث بشی که اونها ناراحت بشن و هیچ وقت هم بخاطر اینکار نبخشنت
پاسخ:
سلام
واقعاً موقعیت سختیه

ولی یه راهکار به نظر من همیشه باز هست و اون هم دعا کردن هست
مثلاً:
خدایا من دوست دارم پدر و مادرم همیشه ازم راضی باشن، اما اینجا به مشکل برخورد کردم، خودت کاری بکن که نظرشون عوض بشه (البته اگر نظر من درسته)، خدایا یه کاری بکن از من ناراحت نشن
به نظر من این راه یکی از اصلی ترین و مهم ترین راه هاست که البته غالبا ازش غافلیم، متأسفانه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی