صلوات

وبلاگی در مورد آموزه های اسلام

وبلاگی در مورد آموزه های اسلام

طبقه بندی موضوعی

آیا تعداد دانه های تسبیح باید 101 باشد؟


آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که در زمان ائمه علیهم السلام تسبیح 34 دانه و 33 دانه وجود داشته است. 

1. «وَ رَوَى عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِیٍّ الْحَلَبِیُّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ لَا یَخْلُو الْمُؤْمِنُ مِنْ خَمْسَةٍ مِسْوَاکٍ وَ مُشْطٍ وَ سَجَّادَةٍ وَ مِسْبَحَةٍ فِیهَا أَرْبَعٌ وَ ثَلَاثُونَ حَبَّةً وَ خَاتَمِ عَقِیقٍ»؛[1]

امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: مؤمن از پنج چیز بی‌نیاز نیست؛ مسواک، شانه، سجاده، تسبیح 34 دانه و انگشتر عقیق. 

2. «قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى لَا تَسْتَغْنِی شِیعَتُنَا عَنْ أَرْبَعٍ خُمْرَةٍ یُصَلِّی عَلَیْهَا وَ خَاتَمٍ یَتَخَتَّمُ بِهِ وَ سِوَاکٍ یَسْتَاکُ بِهِ وَ سُبْحَةٍ مِنْ طِینِ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ ع فِیهَا ثَلَاثٌ وَ ثَلَاثُونَ حَبَّةً مَتَى قَلَبَهَا ذَاکِراً لِلَّهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَبَّةٍ أَرْبَعِینَ حَسَنَةً وَ إِذَا قَلَبَهَا سَاهِیاً یَعْبَثُ بِهَا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِشْرِینَ حَسَنَة»؛[2] 
امام کاظم علیه السلام فرموده است: شیعیان ما از چهار چیز بى‌‏نیاز نیستند، حصیرى که بر آن نماز بگزارند و انگشترى که در دست کنند و مسواکى که با آن مسواک کنند و تسبیحی از تربت سید الشهداء علیه السلام که داراى 33 دانه باشد، هرگاه با آن ذکر بگویند خداوند برایشان در قبال هر دانه آن چهل حسنه مى‌‏نویسد و هر گاه بدون این‌که ذکر بگویند، با آن تسبیح بازى کنند، خداوند براى آنان 20 حسنه می‌نویسد. 

این دو روایت با هم منافاتی ندارند؛ و اگر جایی 34 دانه گفته شده به این جهت بوده که مهره بزرگ رشته تسبیح را که بالای همه مهره‌ها است، ‌به حساب آورده‌اند و آنجایی که 33 دانه ذکر شده، این مهره به حساب نیامده است.


عالم بزرگوار، محمدتقی مجلسی (پدر علامه مجلسی) در این‌باره می‌نویسد:

«سى و سه دانه اصل و یکى بر فوق همه و این تسبیح مولاة و واجب الاطاعة و المحبة ما فاطمه زهرا (صلوات اللَّه علیها) است؛ چون حمزه شهید شد آن‌حضرت از خاک قبر حمزه این تسبیح را ساختند و بعد از هر نمازى به آن تسبیح می‏کردند».[3] 

آنچه اکنون مرسوم است، تسبیحی است که سه ردیف 33 دانه‌‌ای در آن وجود داشته و یک سر تسبیح و دو حد فاصل نیز در آن وجود دارد. 




منابع:
[1]. شیخ مفید، محمد بن محمد، کتاب المزار(مناسک المزار)، محقق و مصحح: ابطحى، محمد باقر، ص 152، کنگره جهانى هزاره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق.‏ 
[2]. شیخ طوسى، محمد بن حسن، ‏تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج 6، ص 75، دار الکتب الإسلامیة، تهران‏، چاپ چهارم، 1407 ق‏. 
[3]. مجلسی، محمدتقی، لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه، ج 3، ص 443، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ یوم، 1414ق.
 


تسبیح

اللّهم صَلّ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

با سلام فکر نمیکنید باید یه مقدار عقلانی تر روایات ذکر بشن؟بازی با تسبیح و بیست حسنه؟
پاسخ:
سلام
به قول معروف بیا و خوبی کن :)

این 20 حسنه به خاطر ارزش تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است نه به خاطر بازی کردن ما!
خداوند متعال دوست دارد به هر آنچه که به دستگاه سیدالشهداء علیه السلام مرتبط است، حسنه بدهد
سلام
بعضی کارها حتی اگر انجام دهنده آن هیچگونه نیتی نداشته باشد هم اثراتی دارد.
ما وقتی تسبیحی در دست شخصی می بینیم نا خودآگاه متوجه خدا و گفتن ذکر میشویم.
االبته بهتره از کلمه دیگری بجای کلمه بازی استفاده شود.
سلام، باتشکر از شما.
واقعا ازشما متشکرم بابت این مطالب جالب
  • هوشنگ عباسی
  • با سلام در حیث شماره 2 به نظر میرسد ترجمه اشتباه است   در متن عربی کلمه اربعین یعنی چهل  و حال انکه در ترجمه چهار معنا شده است 

    با تشکر 
    هوشنگ عباسی 
    خارطوم - سودان 
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    تصحیح شد
    با سلام
    من معمولا تسبیح ذکر حضرت زهرا (س) بصورت 33 و 34 و 33 تنظیم کردم هم برای ذکرهای 100 تایی مناسب هست (مجموع دانه های اصلی 100 تا) و هم برای ذکر حضرت زهرا (س) از وسط شروع می کنم و به هر مهره کوچک که می رسم متوجه می شوم که پایان ذکر شده اینجوری تمرکزم روی کلمات بیشتر میشه نه شمارش تعداد.
    موقع ذکر گفتن من رو هم فراموش نکنید

    پاسخ:
    سلام
    ما را هم از دعای خیر خود محروم نکنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی